Elektrische truck voordeliger in onderhoud
Geplaatst 9 september 2019
De elektrische truck doet voorzichtig aan zijn intrede bij ondernemers. De standaard mening dat een vrachtwagen op diesel behoort te rijden verliest langzaam terrein. Ondernemers beginnen langzaam de overstap te maken. Door de fiscale regels is elektrisch rijden interessant, maar het scheelt ook kosten. Volgens een recent onderzoek van de BOVAG is een elektrische truck voordeliger in onderhoud dan zijn op fossiele brandstof rijdende soortgenoot.
Het enige probleem dat de elektrische truck nu nog parten speelt is zijn actieradius. Voor internationale transporten is dit type truck nog niet geschikt. Elektrische vrachtwagens zijn bij uitstek geschikt voor stadsdistributie en vervoer over kortere afstanden.
BOVAG: 65% minder onderhoud
De BOVAG, de overkoepelende organisatie van autoverkopers en garages, heeft onderzocht dat elektrische motoren ongeveer 65% minder onderhoud nodig hebben dan dieselmotoren. Daarbij moet wel de aantekening worden gemaakt dat in 2019 slechts 1% van de vrachtwagenselektrisch wordt aangedreven. In 2023 is dat percentage naar verwachting opgelopen naar 12, maar ook dat is natuurlijk nog geen significant aandeel als het gaat om al het vrachtvervoer over de weg.
Grotere bandenslijtage bij elektrische trucks
De berichten over elektrische trucks zijn niet allemaal positief. De BOVAG merkt wel op dat de bandenslijtage bij elektrisch aangedreven vrachtwagens 10% hoger ligt. Dit moet uiteraard wel worden meegenomen in de berekening van de kosten. Ook ligt de aanschafprijs fors hoger dan van een dieseltruck. Toch verwacht de bond dat rond 2030 ongeveer een derde van de nieuw aangeschafte trucks elektrisch wordt voortbewogen.
Maatregelen voor uitstootvrije binnensteden
Steeds meer binnensteden, onder andere Rotterdam, presenteren plannen om hun binnensteden alleen nog toegankelijk te maken voor emissievrije voertuigen. Dat betekent dat vrachtwagens die voor de distributie moeten zorgdragen van winkels en bedrijven elektrisch aangedreven motoren moeten hebben omdat ze anders het centrum niet meer in mogen. Ook dit soort maatregelen zal de verkoop van elektrische trucks flink laten stijgen, verwacht de BOVAG. Omdat elektrische bestelwagens snel in prijs dalen in vergelijking tot bestelwagens op diesel of benzine is de kans aanwezig dat hun aantal sneller zal stijgen dan het aantal elektrische personenauto’s. Nog steeds is er een flink prijsverschil, maar geen brandstof meer hoeven tanken en milieuoverwegingen doet veel bedrijven besluiten om op elektrisch over te stappen.
Taak voor de onderhoudsbedrijven
De BOVAG waarschuwt zijn leden dat er op korte termijn een goed netwerk van bedrijven moet komen die service en onderhoud kunnen leveren voor elektrisch rijdende trucks en bestelwagens. Alleen dan kan het aantal e-trucks probleemloos groeien. De garagebedrijven wordt geadviseerd hier goede marketing op te zetten, aldus de BOVAG.
Elektrische vrachtwagen verzekeren
Bent u overtuigd van de voordelen van elektrische voertuigen en gaat u een truck of bestelbus aanschaffen? Neem dan contact op met onze collega’s voor een verzekering op maat.