Toekomstvisie voor korte- en lange-afstandschauffeurs
Geplaatst 4 juli 2019
In een tijd waarin alles zo snel verandert, is het lastig om een visie te hebben op de toekomst van het wegtransport op 10 tot 30 jaar. Eén ding is echter wel duidelijk: goederen in alle soorten en maten moeten vervoerd blijven worden en transport zal alleen maar uitbreiden door de groeiende webwinkels, omdat de consument inmiddels vrijwel alles thuis bezorgd wil hebben en het liefst nog dezelfde dag. Hoe ziet de toekomst eruit voor korte- en lange-afstandschauffeurs? In dit blog delen wij wat mogelijkheden.
Positief voor korte-afstandschauffeurs
Dat de klanten van online webwinkels steeds veeleisender worden op het gebied van bezorging, betekent waarschijnlijk dat goederen in de nabije toekomst zo dicht mogelijk bij de consument in kleinere opslagruimtes moeten worden opgeslagen. De chauffeur voor de korte afstand is dan een specialist in een relatief klein gebied die zijn regio op zijn duimpje kent en snel en vaardig zijn lading bezorgt.
Bovendien zal er steeds meer online besteld worden en zullen er door de opslagcentra waarschijnlijk ook meer korte ritten zijn voor bedrijven. En doordat de markt lokaal is, zal een chauffeur voor de korte ritten ook al snel gezien worden als een soort visitekaartje. Natuurlijk zijn drones in opkomst, maar wij stellen de nodige vragen bij de veiligheid en praktische inzetbaarheid in drukke straten. Voor de korte-afstandschauffeur zal er voldoende werk blijven, al zal wel het vervoersmiddel gaan veranderen van de diesel-wagen naar elektrische oplossingen.
Verdwijnen de lange-afstandschauffeurs?
Voor de lange afstandschauffeur zullen computersystemen een steeds belangrijker rol gaan spelen. Waarschijnlijk zal deze chauffeur in zijn eentje binnen niet al te lange tijd een vloot vrachtwagensmanagen die geen bestuurder meer nodig hebben. De proeven met platooning en zelfrijdende trucks zitten al in een ver stadium. Online verbindingen (4G en 5G) en camera’s zorgen ervoor dat dit transport zo efficiënt en veilig mogelijk over grote afstanden kan plaatsvinden. Transportbedrijven die internationaal opereren moeten serieus naar de nieuwe technologische ontwikkelingen blijven kijken, om niet gepasseerd te worden in de komende 5 tot 10 jaar.
De chauffeur over de lange afstand zal steeds meer gaan lijken op een piloot gelet op de enorme hoeveelheid informatie die hij dient te verwerken. Door de veel grotere hoeveelheid lading die één chauffeur in zijn ‘vloot’ van vrachtwagens kan vervoeren, zullen er beduidend minder mensen nodig zijn voor dit werk. Gezien het grote personeelstekort voor internationale chauffeurs zijn autonome trucks een prima oplossing.
Transportsector trends
In de komende 5 jaar zal zo’n 25% van de huidige chauffeurs gepensioneerd zijn. Doordat de lokale markt uitbreidt en de vraag naar professionals op de lange-afstandsritten, is de arbeidsmarkt van het wegvervoer bijzonder boeiend te noemen. Het gaat hier dan ook zeker niet om een uitstervend beroep, maar voor chauffeurs komen er nieuwe technologische uitdagingen en kansen.
Bescherm uw chauffeurs
Of het nu gaat om korte- of lange-afstandschauffeurs, het is van belang om al uw chauffeurs te beschermen tegen onvoorziene omstandigheden, zoals ongelukken, diefstal en juridische conflicten. Wij bieden verschillende verzekeringen aan op het gebied van transport en logistiek. Neem gerust eens contact met ons op.