Uitgelicht
Appen achter het stuur: Verzekeraars treden strenger op
Driekwart van de weggebruikers gebruikt zijn telefoon weleens achter het stuur. Dat dit onverantwoord is en zeer gevaarlijke situaties kan opleveren, weten we allemaal. Maar verzekeraars gaan nu ook strenger optreden tegen het gebruik van een telefoon achter het stuur. Sommige verzekeraars benoemen het vasthouden van een smartphone nu specifiek in de voorwaarden. Dit maakt het gebruik van een smartphone tijdens het rijden niet alleen gevaarlijk, maar ook financieel riskant. Bestuurders kunnen te maken krijgen met enorme financiële gevolgen als gevolg van een ongeval waarbij afleiding door de telefoon een rol speelt.

Uitbesteding van vervoer in het Verenigd Koninkrijk (VK): waar moet je op letten?
22-05-2024 Bij grensoverschrijdend vervoer van en naar het VK kan het voorkomen dat transportbedrijven het traject binnen het VK uitbesteden aan lokale wegvervoerders. In dit voorbeeld gaan we uit van een Engelse wegvervoerder. Belangrijk is om goed op te letten welke voorwaarden jij bent overeengekomen met je opdrachtgever voor deze vervoersopdracht (CMR-verdrag) en welke voorwaarden de Engelse wegvervoerder inbrengt. Standaard wordt door de Engelse vervoerder uitgegaan van binnenlands vervoer en dus niet van grensoverschrijdend vervoer (CMR). Waar moet je dan precies op letten bij het uitbesteden van transport aan Engelse wegvervoerders?
Opschorting en verrekening van vracht door de opdrachtgever: Mag dat?
19-04-2024 Stel je voor: transportbedrijf 'X' vervoert regelmatig dure elektronica voor een klant. Op een dag laadt hij een grote partij laptops in zijn vrachtwagen om naar een klant te brengen. Onderweg worden er, tijdens een stop, een aantal pallets gestolen. De eigenaar van de elektronica eist een flinke schadevergoeding en legt zich niet neer bij een beroep op de CMR-limiet. De opdrachtgever besluit om de openstaande vrachtfacturen tot de hoogte van het totale schadebedrag onbetaald te laten. Hij gebruikt dit als drukmiddel om 'X' te dwingen de volledige schade te betalen en niet de gemaximeerde schade aan de elektronica. ‘X’ zit met een dilemma, want als hij een deurwaarder inschakelt verliest hij misschien zijn belangrijke klant. Hoe lang kan hij deze beslissing uitstellen?