Uitgelicht

Appen achter het stuur: Verzekeraars treden strenger op

Driekwart van de weggebruikers gebruikt zijn telefoon weleens achter het stuur. Dat dit onverantwoord is en zeer gevaarlijke situaties kan opleveren, weten we allemaal. Maar verzekeraars gaan nu ook strenger optreden tegen het gebruik van een telefoon achter het stuur. Sommige verzekeraars benoemen het vasthouden van een smartphone nu specifiek in de voorwaarden. Dit maakt het gebruik van een smartphone tijdens het rijden niet alleen gevaarlijk, maar ook financieel riskant. Bestuurders kunnen te maken krijgen met enorme financiële gevolgen als gevolg van een ongeval waarbij afleiding door de telefoon een rol speelt.

Appen achter het stuur: Verzekeraars treden strenger op

12-12-2024 Driekwart van de weggebruikers gebruikt zijn telefoon weleens achter het stuur. Dat dit onverantwoord is en zeer gevaarlijke situaties kan opleveren, weten we allemaal. Maar verzekeraars gaan nu ook strenger optreden tegen het gebruik van een telefoon achter het stuur. Sommige verzekeraars benoemen het vasthouden van een smartphone nu specifiek in de voorwaarden. Dit maakt het gebruik van een smartphone tijdens het rijden niet alleen gevaarlijk, maar ook financieel riskant. Bestuurders kunnen te maken krijgen met enorme financiële gevolgen als gevolg van een ongeval waarbij afleiding door de telefoon een rol speelt.

Verzekeringen voor de Eigen Rijder: Verzekerd op weg

29-07-2024 Als eigen rijder draag je niet alleen de verantwoordelijkheid voor het veilig vervoeren van goederen, maar ook voor het succesvol beheren van je onderneming. Het is belangrijk om je te beschermen tegen de verschillende risico's die je als eigen rijder kunt tegenkomen. Afhankelijk van jouw werkzaamheden zijn er diverse verzekeringen die je kunt afsluiten. Rijd je bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen of gebruik je eigen werkmaterieel, dan moet je verzekeringspakket daarop worden afgestemd. Het is daarom altijd verstandig om contact op te nemen met een verzekeringsadviseur voor een persoonlijk advies op maat.

Goederentransportverzekeringen Aanbieden: Wat Mag Wel en Niet?

08-07-2024 In een uitspraak van het Europese Hof zijn criteria geformuleerd in welke situatie groepsverzekeringen aangeboden mogen worden, zonder vergunningsplicht. Veel logistieke dienstverleners, transportbedrijven en expediteurs bieden hun klanten de optie om een goederentransportverzekering af te sluiten. Dit roept echter de vraag op of dit is toegestaan zonder vergunning, of dat het valt onder verzekeringsbemiddeling waarvoor een vergunning nodig is. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) biedt meer helderheid over deze uitspraak. In dit artikel geven we een beknopte uitleg van de regels en richtlijnen.

Uitbesteding van vervoer in het Verenigd Koninkrijk (VK): waar moet je op letten?

22-05-2024 Bij grensoverschrijdend vervoer van en naar het VK kan het voorkomen dat transportbedrijven het traject binnen het VK uitbesteden aan lokale wegvervoerders. In dit voorbeeld gaan we uit van een Engelse wegvervoerder. Belangrijk is om goed op te letten welke voorwaarden jij bent overeengekomen met je opdrachtgever voor deze vervoersopdracht (CMR-verdrag) en welke voorwaarden de Engelse wegvervoerder inbrengt. Standaard wordt door de Engelse vervoerder uitgegaan van binnenlands vervoer en dus niet van grensoverschrijdend vervoer (CMR). Waar moet je dan precies op letten bij het uitbesteden van transport aan Engelse wegvervoerders?

Opschorting en verrekening van vracht door de opdrachtgever: Mag dat?

19-04-2024 Stel je voor: transportbedrijf 'X' vervoert regelmatig dure elektronica voor een klant. Op een dag laadt hij een grote partij laptops in zijn vrachtwagen om naar een klant te brengen. Onderweg worden er, tijdens een stop, een aantal pallets gestolen. De eigenaar van de elektronica eist een flinke schadevergoeding en legt zich niet neer bij een beroep op de CMR-limiet. De opdrachtgever besluit om de openstaande vrachtfacturen tot de hoogte van het totale schadebedrag onbetaald te laten. Hij gebruikt dit als drukmiddel om 'X' te dwingen de volledige schade te betalen en niet de gemaximeerde schade aan de elektronica. ‘X’ zit met een dilemma, want als hij een deurwaarder inschakelt verliest hij misschien zijn belangrijke klant. Hoe lang kan hij deze beslissing uitstellen?

Boerenprotesten: impact op de wegvervoerder

30-01-2024 De boeren in onder andere Frankrijk, België en Duitsland eisen betere werk- en leefomstandigheden en uiten dit door middel van talrijke protesten. Overal ontstaan protesten waarbij boeren de snelwegen blokkeren. Op sommige plaatsen zijn vrachtauto's aangevallen omdat de boeren de lading zien als oneerlijke concurrentie. Wat voor impact heeft dit op jouw bedrijf en hoe zit het met de vergoeding van de schade?

Belang duurzame inzetbaarheid groeit in de logistieke sector

26-01-2024 Met een voortdurend hoog ziekteverzuim en de krappe arbeidsmarkt in de logistieke sector is het steeds belangrijker om in te zetten op een goed preventie- en verzuimbeleid. ABW wil hieraan bijdragen door middel van Code 95-trainingen die gericht zijn op vitaliteit. Ook het Sectorinstituut Transport en Logistiek ziet hier de noodzaak van in. Daarom komen een aantal 'vitaliteitstrainingen' in 2024 in aanmerking voor SOOB-subsidie! Een mooie kans om tegen een gereduceerde prijs te investeren in de duurzame inzetbaarheid van jouw chauffeurs.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!